Brood is niet zo eng

Er is witbrood. Bruinbrood. Volkoren. Meergraden. Meerzaden. Er is speltbrood, zuurdesem, rogge, meergranen. En dan is er ook nog biologisch, oerbrood of vloerbrood. Ik zou nog wel even zo door kunnen gaan, er is te veel om te uit te kiezen. En daarom begrijp ik als geen ander dat als je voor het broodschap in de supermarkt staat, dat je geen idee hebt wat ‘gezond’ is, wat je juist wel of niet moet eten (en volgens wie dan).

Laat 1 ding duidelijk zijn: het grootste gedeelte van de termen van bovenstaande broden komt voort uit pure marketing. Vandaar dat ik nu alleen schrijf over de drie meest verkochte broden: witbrood, bruinbrood en volkorenbrood.

Verschil wit- en volkorenbrood

Bovenstaande broden zijn gelukkig zonder hippe termen en zeggen vooral wat er in een brood zit. Volkorenbrood is een beschermde term en men mag brood alleen zo noemen als de graankorrel in zijn geheel wordt gebruikt. Het maakt overigens niet uit of het gemalen is of niet, de graankorrel zit er volledig in, op welke manier dan ook.

In wit brood wordt dit er echter uit gezeefd. Dit zorgt ervoor dat het meel wit is en dus het brood ook, het kauwt makkelijker en is zachter. Maar doordat het eruit gezeefd wordt, zorgt het er dus ook voor dat er minder voedingsstoffen in zitten, dan in volkorenbrood. Volkorenbrood is in dit geval dus gezonder.

Voedingswaarde

Als je de voedingswaarde van een snee volkorenbrood en een snee witbrood vergelijkt, valt op dat er meer calorieën (kcal) in volkorenbrood zit. Calorieën bestaan bij elk product voor het grootste gedeelte uit koolhydraten, vet en eiwitten en vaak ook vezels. In brood spelen vezels een grote rol. Meer vezels betekent een (meer) verzadigd gevoel en zijn belangrijk voor je darmen en een gezonde spijsvertering. In brood zitten sowieso relatief veel koolhydraten, want tarwe bestaat grotendeels uit koolhydraten, dus dat is niet zo gek. Toch is er de laatste jaren een ‘angst’ voor koolhydraten ontstaan. Daar schrijf ik later een stuk over (spoiler: angst is onterecht!).

1 snee volkorenbrood
(35 gram)
1 snee witbrood
(35 gram)
Energie82 kcal74 kcal
Vet0,8 g0,5 g
– waarvan verzadigd0,1 g0,1 g
Koolhydraten13,6 g14,3 g
– waarvan suikers0,7 g0,7 g
Vezels2,3 g0,8 g
Eiwit3,9 g2,7 g
Zout0,4 g0,3 g

Zoals deze tabel van www.voedingscentrum.nl laat zien, zit meer vet in volkorenbrood, dat komt ook doordat er meer vet zit in de tarwekorrel. Zodra er wit meel van wordt gemaakt, verdwijnt er dus ook wat vet. Er zit ook meer eiwit in een snee volkorenbrood. Eiwitten zijn een van de drie voedingsstoffen die belangrijk zijn voor een gezond eetpatroon. Eiwitten zorgen voor het versterken en herstellen van lichaamscellen. Er belangrijk dus, zeker als je veel sport!

Bruinbrood

En dan is er nog bruinbrood. Van de drie broden is dit wel de meest ‘vage’ term. Een bruinbrood mag zo worden genoemd als het bruin is. Er zijn zelfs broden die eigenlijk wit zijn, maar bruin worden gekleurd door middel van het toevoegen van mout. Dit doen bakkers of fabrikanten om een witbrood bruiner en dus gezonder te laten lijken en het op deze manier te verkopen.

Consumentenorganisaties waarschuwen dus ook voor alle marketingtrucs. Het eeuwenoude etikettenlezen is dus hierbij het allerbelangrijkste. Houd je van zachter brood? Kies dan voor witbrood of bruinbrood. Vind je het belangrijk dat brood vezels en meer belangrijke voedingsstoffen bevat? Kies dan altijd voor volkoren. Of dit nou biologisch, waldkorn, rogge of meergranen is. Laat je niet verleiden door de hipste termen en de laatste trends, je eigen verstand gebruiken is hierbij broodnodig.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.