Een gewichtscoach die vóor bodypositivity is? Hoe dan?

Ik beland vaak in gesprekken met mensen die mij heel graag vertellen wat zij de allerbeste manier vinden om af te vallen of een ‘goed’(?) gewicht te houden. Vaak betrap ik me hierop dat ik graag de discussie aan wil gaan, omdat ik ineen krimp als ik iemand volhardend hoor vertellen over de perfecte manier van leven.

“Je moet gewoon geen koolhydraten meer eten.” 

“Het is gewoon simpelweg een kwestie van niet meer binnen krijgen dan dat je verbrandt.”

“Je moet echt intermitted fasting proberen, dat is de beste manier! En ik heb nooit honger!”

“Vijf keer per week gaan sporten. Dan voel je je zó goed, dat je niet meer ongezond wil eten.”

Ik zal heus niet per se zeggen dat bovenstaande ideeën slecht voor je zijn. Dan doe ik precies daar waar ik een hekel aan heb: verkondigen dat ik de enige waarheid in pacht heb. Wat ik wel doe, is zeggen dat bovenstaande meningen zeker niet voor iedereen gelden. Sterker nog, voor een groot deel van de mensen gelden veel diëten niet. Dieëtboeken behoren niet voor niets tot een van de meest verkochte genres in de laatste decennia.

Ik vind niet dat afvallen je doel moet zijn.

Dat is hoe ik sta tegenover afvallen. Als jij afvallen als doel hebt, maak jij jezelf continu wijs dat je op dit moment niet goed genoeg bent. Jij hebt een beeld voor ogen hoe je er uit wil zien en zolang je nu die kilo’s te zwaar bent (volgens jezelf dan), voldoe je niet aan je eigen beeld en wijs je jezelf af. Natuurlijk, heel veel mensen zouden graag een paar kilo minder willen wegen. Maar focus je dan op het feit dat je iets meer kan bewegen of iets gezonder kan eten. Afvallen volgt vanzelf als je die stappen volgt.

Ik hou trouwens ook niet van het woord diëten, afslanken, lijnen, dus die zal je mij nooit horen gebruiken. Ik zie afvallen niet als een doel op zich, maar als een resultaat van een gezonde leefstijl. Als je dikker bent dan de door de maatschappij vastgestelde norm, dan is de kans groot dat jij je hele leven al bezig bent om af te vallen. Al je hele leven heb je waarschijnlijk het gevoel dat het nog niet goed genoeg is, of dat het beter kan.

At jij jarenlang een zak cheese onion chips per dag, vergezeld met anderhalve liter cola? En ga je over op een halve zak en twee glazen cola per dag? Dan doe jij het volgens alle dieetboeken gigantisch verkeerd. Ik vind het knap, en zal je stimuleren deze stappen voort te zetten zodat je uiteindelijk naar een voor jou haalbare gezonde leefstijl zal gaan. Dus in plaats van radicaal over te gaan van wellicht 3000 calorieën per dag naar een bizarre 1350 calorieën die ‘dieetgoeroe’ Fajah Lourens bijvoorbeeld elke dag gemiddeld tot zich neemt (als ze af wil vallen, eet ze 1000 calorieën), kijk ik zorgvuldig wat bij jou past. Als jij nu gewend bent aan 3000 calorieën per dag, dan ga ik je niet vertellen dat je per direct 1800 calorieën ‘moet’ eten omdat dit toevallig bij je lengte past.* Hoe sneller je af valt, hoe groter de kans is dat het er helaas ook weer bij komt.

Als gewichtscoach ben ik een voorstander van bodypositivity

Ik vind dat je je leven precies zo moet inrichten zoals jij dat zelf graag wil. Wil je supergraag elke avond een hamburger? Ga je gang. Wil je heel graag 1350 calorieën en net zo’n ‘killerbody’ als Fajah Lourens? Dat moet je toch echt zelf bepalen. Wat ik verkondig is dat elk lichaam goed is zoals het is. Ik hou me enkel bezig met gezond zijn en als je dáar advies over wil, zal ik uiteraard vertellen wat ik denk dat een gezonde leefstijl inhoudt. Natuurlijk kun jij bij me terecht als je graag 5 kilo (of 50) af wil vallen, maar behalve dat het een handig meetinstrument is, zal ik vooral kijken naar hoe jij leeft. Wat is je nulpunt? Dus niet dat moment dat je op je twaalfde begon met minder eten want de rest van je vriendinnen deden het ook. Maar het moment dat jij voor het eerst een afspraak met mij maakt. Rome is ook niet gebouwd in een dag.

Ik kijk dus naar je proces, naar wat jouw doelen zijn en bouw dat om in een advies dat voor jou fijn voelt en haalbaar is. 

Wat ik dus goed vind aan de hele bodypositivitymovement is dat het vooral duidelijk is dat je je niet zo moet bemoeien met andere mensen en hoe zij er uit zien. Kijk naar hoe ze zich voelen en zorg er vooral voor dat je geen factor bent in hoe anderen zich wellicht minder goed kunnen voelen. Ik vind het belangrijker dat iemand zich sterk voelt en zeker durft te zijn over de (gezonde) stappen die hij of zij zet, dan hoeveel kilo de weegschaal aangeeft.

Kun je als gewichtscoach zelf dik zijn?

Ik gooi deze er maar in, omdat ik hier ook wel eens reacties over krijg. Natuurlijk maakt het mijzelf ook wel eens onzeker, maar ik blijf focussen op mijn leefstijl. Ook ik ga nog wel eens de mist in, zeker in deze ‘coronaperiode’ waarin iedereen wederom een nieuwe leefstijl moet ontwikkelen want bijna alle factoren in je leven zijn nu veranderd: minder vaak boodschappen doen, wellicht elke dag alleen voor jezelf koken, emotioneel en onzeker zijn wat kan leiden tot ongezond eten.

Maar ik accepteer dat het soms mis gaat en dat ik wellicht minder snel af val dan andere mensen waar ik mij mee vergelijk. Iedereen heeft een ander lichaam, een ander leven, andere problemen en andere manieren waarop zij met deze problemen om gaan. Blijf vooral naar je eigen pad kijken.

Gewichtscoach zijn, zelf gezond leven, dik zijn, voorstander van bodypositivity zijn. Het kan allemaal tegelijk, want ik ben het. Het enige wat je hoeft te doen als jij nu niet tevreden bent over je lichaam, is je voedingspatroon en/of bewegingspatroon veranderen. En accepteren dat je die fantastische stap al hebt gezet en dat het ‘enige’ dat rest nu het volhouden is. En laat ík je daar dan toevallig ontzettend in kunnen motiveren. Want ik begrijp heel goed dat dit niet ‘zomaar even gedaan is’ en dat hulp erg welkom kan zijn. 

Ik ben heel erg benieuwd hoe jij hierover denkt, dus laat het vooral weten in de reacties! En als je, geheel vrijblijvend, een gesprek met mij wil over wat dan ook, mail/app of bel gerust. Mijn gegevens vind je hier.

Liefs Lisette

*Binnenkort een nieuwe blog over calorieën tellen: juist wel of niet? Ook als je hier vragen over hebt; je weet me te vinden!

2 Comments

  • Saira

    Lisette, wat een kraakheldere blog, omschreven vanuit jouw eigen visie. Prachtig!
    Ook ik vind dat het zeker gaat om jezelf goed voelen en (focus op) je eigen pad!

    • admin

      Hey Saira,

      wat ontzettend lief dat je dat zegt! Ja, ik denk dat vooral op jezelf focussen en beseffen wat je prioriteit is voor je zelf, het allerbelangrijkste is.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.