Hoe overleef ik de sportschool?

Vanaf het moment dat het kon hebben mijn ouders mij laten sporten. Het begon met ballet, daarna heb ik lang gegymd en halverwege de basisschool werd ik door het enthousiasme van mijn zus aangestoken en begon ik met schaatsen. Op de middelbare school werd ik beïnvloed door klasgenoten en begon ik te voetballen. Voetballen zelf vond ik fantastisch, maar meisjes in de puberteit zijn nog vreselijker dan opgesloten zitten met spinnen in een ruimte zonder deuren. Daar ben ik dus om die reden al gauw mee gestopt. 

Ondertussen werd ik steeds iets dikker. Ik merkte dat ik minder conditie kreeg en dat het me steeds minder makkelijk af ging om een sprintje te trekken. Toen ik eenmaal door kreeg dat het niet cool is om zwaarder te zijn en dat dit ver af ligt van het schoonheidsideaal (grapje, dit wist ik al sinds ik kleuter ben. Bedankt maatschappij!), ben ik fervent sponsor geworden van meerdere fitnessscholen. 

Natuurlijk begon ik steeds in januari vol goede moed aan goede voornemens en natuurlijk ging ik de eerste paar weken steeds fanatiek naar de sportschool. Want gelukkig was er altijd een vriendin in de buurt die diezelfde intenties had. Maar dat zijn ook de vriendinnen waarbij je toe mag geven aan je zondes. Dus elke keer als ze smste (ja, i know.): “hey, ik twijfel om te gaan, heb niet zo’n zin”, duurde het niet zo lang voor ik terugsmste: “oh, ik eigenlijk ook niet, zullen we op het terras gaan zitten? Als we hard fietsen, is dat ook een soort van workout”. En voor we het wisten fietsten we keihard richting de stad om elkaar te overtuigen dat die 12 minuten hard fietsen wel zou compenseren voor die bitterballen die we ’s middags op aten. 

En toen was het vijf voor twaalf. En sprak ik liever met een vriendin bij mij thuis af omdat ik bij haar vier trappen op moest en ik niet uitgeput boven wilde komen. Of nam ik voor een afstand van twee kilometer van huis naar mijn werk gerust de bus in plaats van de fiets. 

Ik heb drie jaar geleden het geluk gehad om een personal trainer tegen het lijf te lopen die mij graag wilde helpen. Mijn eerste training duurde 9 minuten. Ik had al jaren nauwelijks meer iets gedaan en de drempel lag enorm hoog. Toch heb ik doorgezet, met hulp van hem. Ik merkte verandering en besefte dat ik het na een paar weken toch al een half uur vol kon houden. En geloof me, ik lag na elke training uitgeput op de bank alsof ik een marathon had gelopen. Mijn lichaam was in shock en schreeuwde: “Lunges? Ik dacht dat je lunches zei!”.

Op dit moment train ik gemiddeld vier keer per week en ga ik bijna nooit met tegenzin heen. Geloof mij, dat had ik een paar geleden ook niet durven dromen. Door middel van onderstaande tips ben ik nu dus gemotiveerd om toch steeds die rit naar de sportschool te maken en hard te trainen:

Kies een sport die je leuk vindt
Het is simpel, maar een sport is zoveel makkelijker vol te houden als je iets daadwerkelijk leuk vindt. Wat je ook doet, probeer niet te sporten met enkel de enige reden dat dit MOET. Dat je jezelf straft voor alle ‘slechte’ keuzes die je eerder in je leven hebt gemaakt. Vergeef je zelf als je nu niet op het punt ben waar je ooit hoopte te zijn en besef dat zodra je hier juist aan werkt, je juist trots mag zijn op jezelf!

Kies een teamsport
Sociale druk kan soms goed helpen om toch te gaan sporten. En wees eerlijk, wie redt het nou allemaal in zijn/haar eentje? Laat je niet tegenhouden door je onzekerheden en elimineer de stem die roept dat je het niet kan of dat je niet zo goed zal zijn als de rest. Dus zoek groepslessen in een sportschool die je leuk lijken, of ga voetballen/handballen/
volleyballen (insert alle teamsporten die je leuk vindt). Kijk vooral naar mogelijke proeflessen, zo verlaag je de drempel voor jezelf, jij zal niet de enige zijn die het voor het eerst (weer) doet. Bovendien is iedereen ooit een keer begonnen, vergeet dat niet!

Train samen met iemand
Mocht je de mogelijkheid hebben om te trainen met een personal trainer, dan is dat zeker een aanrader. Ik snap dat dat echt een luxe is, maar ook voor 1 à 2 lessen waarin hij/zij jou wegwijs kan maken met bijvoorbeeld alle apparaten in de sportschool of door middel van een trainingsschema aangepast op jouw niveau/conditie, is al een goed begin. Zo weet je welke oefeningen specifiek bij jouw doel horen en geeft het je handvatten voor latere individuele trainingen.
Mocht dit voor jou echt een brug te ver zijn, kijk eens of er iemand in de buurt is die jou serieus zou willen helpen te trainen. Iemand met verstand van zaken én die het beste met je voor heeft (dus niet in plaats van trainen elke keer ’s middags bitterballen gaat eten met je). Zolang jij je er vertrouwt bij voelt.
Ook kan het fijn zijn om met vrienden samen te sporten. Doe dat dan wel met iemand waar je goede afspraken mee kunt maken. Want als je al niet zoveel zin hebt en de ander biedt aan om in plaats van een avondje zweten, te gaan netflixen, dan is de keuze soms snel gemaakt. Maak duidelijk waarom jij wil sporten, welk doel je graag wil behalen en hoe je elkaar kunt stimuleren. Als hij/zij enthousiast is om te sporten, heeft hij/zij waarschijnlijk ook een doel en vooral iemand nodig die hem/haar stimuleert!

Kies een sportschool die goed bij jou past
We kennen allemaal de sportscholen waarbij het lijkt alsof de mensen daar élke dag trainen. Selfies vliegen je om de oren en tanktops hebben bij de mannen soms nog minder om het lijf dan bij de vrouwen. Als dit is wat jij zoekt, ga hier dan naar toe! Maar ik kan me voorstellen dat je je misschien minder op je gemak kan voelen.
In dat geval zijn kleinschalige sportscholen wellicht een optie. Dit zijn de vijf mooiste kleinschalige sportscholen in Groningen volgens The Health Issue. Ook zijn er sportscholen speciaal voor vrouwen in Groningen (2 vestigen van Curves) of zelfs een sportschool voor vrouwen gespecialiseerd in groepslessen (Calipso Fit Studio). Ik zelf heb gekozen voor een sportschool waar ook een zwembad in zit. Met de gedachte: mocht ik nou geen zin hebben om heel zwaar te sporten, kan ik altijd wat baantjes trekken. Wederom: het is leuk, dus ik ga wel.

Wil je persoonlijke tips om beginnen te sporten, of sporten vol te houden? Mail of bel me dan! 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.